torstai 1. marraskuuta 2012

Pankista lisaa



Huoh murheenkryynini. Irlantilainen pankki. Emme ole viela kokeneet yhtaan onnen hetkea. Olet taipumaton, hidas ja suomalaisen ymmarryksen ulottumattomissa toiminnallasi. Ei, en ihmettele yhtaan, etta maassa on pankkikriisi.. jopa suomalainen tet-harjoittelija saisi enemman aikaan yhden tyopaivan aikana, kun teidan ammattitaitoiset virkailijanne.


Olen nyt saanut yhden palkan tililleni, omistan irlantilaisen debit-kortin ja olen kirjautunut internetpankkiin. En vielakaan saa maksettua suomalaisia laskujani. Suomalainen ajattelee, etta internetpankkihan nyt kaikilla pankeilla on perusajatukseltaan samanlainen, voi sinua vasta-alkajaa. Taalla maksut jaetaan kahteen kategoriaan: Laskuihin ja tilisiirtoihin. Laskun maksu on lapsellisen helppoa (ehka jopa siksi etta yleensa rekisteroinnin hoitaa yritys), mutta jos haluat tehda tilisiirron, voi sinua vasta-alkajaa.. Myos pankkien valilla on paljon eroja. Minun pankkini, bank of ireland vaatii kannykan rekisteroimista tietoihinsa, jonka jalkeen, kun haluat tehda maksun, saat koodin kannykkaasi. Poikaystavani (vai onko se avopuoliso nykyaan? :S) pankki AIB vaatii, etta maksun suorittajalla on pankkikortinlukija. Siis se samantapainen masiina kuin mita kaupat jne kayttavat..ja taman kaytannon takia meilla meinasi vuokranmaksu myohastya, koska maksamme vuokran yksityishenkilolle ja se on tilisiirto, se ei ole laskunmaksu.

Kun rekisteroin internetpankkiani, tyojarjestys oli seuraava: Soitin pankin asiakaspalveluun, jossa minulta kyseltiin perustietojen lisaksi mm. mita henkilollisyystodistusta kaytin tilia perustettaessa ja mika oli viimeisin tilisuoritus. Kun olin saanut kerrottua tarvittavat tiedot, kertoi virkailija lahettavansa minulle koodin postitse ja saatuani koodin, minun tulisi soittaa uudestaan ja rekisteroida hanen juuri postittama koodi. Koodin saapumiseen meni muutama pankkipaiva, jonka jalkeen soitin jalleen pankkiin vain saadakseni toisen koodisarjan. Paasin internetpankiin vihdoin sisaan vain huomatakseni, etta minun pitaa soittaa pankkiin uudestaan, koska en voi tehda ulkomaisia tilisiirtoja. Jalleen asiakaspalvelija kertoi, etta mene nettipankkiisi, rekisteroi puhelin sinne ja odota 5-7 pankkipaivaa, koska kansainvalisia pankkisiirtoja ei voida tehda ennen kuin minulla on heidan postittamansa koodi kadessani, joka ilmeisesti lahetetaan tekstiviestina heidan numeroonsa....en halua edes ajatella minkalainen rumba itse laskunmaksusta tulee....!

Onneksi en ole viela muuttanut taalla, kuten tyokaverini, joka perusti pankkitilinsa asuessaan ystavansa luona. Han valitettavasti avasi suunsa muutosta toista asiaa pankkiin soittaessaan. Saman puhelun aikana hanen pankkikorttinsa jaadytettiin, koska se oli toisen osoitteen kirjoilla ja hanhan oli jo muuttanut! Virkailija ilmoitti, etta osoitteenmuutos hoituu vain konttorista kasin, joten han otti seuraavana paivana muutaman tunnin vapaata toista (job not other.. ;)) hoitaakseen asian kuntoon. Han marssi pankkiin, teki osoitteenmuutoksen ja pyysi hakemusta uudelle kortille, mutta teki yhden virheen, luuli, etta irlannissa kaksi asiaa hoituu samalla kertaa. :D Virkailija katsoi hanta altakulmiensa ja ilmoitti juuri tietokoneelle laittamansa tietojen paivittyvan tietokantaan noin viikossa ja asiakas on tervetullut takaisin, kun voi varmistaa osoitteenmuutoksen menneen perille. Kiitos irlanti! On vain maailman kahdeksas ihme, etta tama maa on vielakin pystyssa ja hoitaa paivittaisia asioitaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti